teisipäev, 24. märts 2015

Tõlkes kadunud (mitte film)

Tõlkimine on keeruline. Olen mingil ajajärgul oma elus püüdnud enda kirjutatud tekste teistesse keeltesse tõlkida. Olgu - neid keeli pole palju, vene ja inglise keel on siiani ainsad olnud ja ega lähiajal vist neid juurde ka tule. Aga ikkagi.

Tõlkimine on keeruline.

Tänapäeval on see natukene lihtsam, sest igasuguste vidinate, äppide ja veebilehtedega on võimalik saada tõlkimise aluseks juba VÄGA must tõlge. See tuleb küll VÄGA kriitilise pilguga üle vaadata, aga aitab see kindlasti. Kasvõi kõrvalaknas avatuna olles aitab selline must tekst teinekord meelde tuletada keele- või sõrmeotsale takerdunud sõna. Sellised tean-kindlasti-aga-kurat-ei-tule-kohe-välja-sõnad on varasematel aegades muidu sujuvale tõlkimisele teinekord päris korralikke pidureid pannud.

Tõlkimine on keeruline.

Seda veel eriti tehnoloogia jaoks.

Miks ma seda tõlkimisteemat üldse puudutan? Möödunud õhtul, kui pimedas toas und ei tulnud - jah, blogimine ei aidanud -, uurisin ma oma telefoni erinevaid eelinstalleeritud vidinaid ja avasin Google Keep'i. Ja mitte, et see vidin mu tähelepanu oleks kõitnud, aga ma hakkasin lihtsalt katsetama, kas ma saan teha märkmeid lihtsalt rääkides.

Saan.

Ainult positiivseid.

Avastasin nimelt, et mu telefon ja/või selle tõlkevidin on ääretult optimistlik. Kuna eilne tuju ei olnud parim, siis tulid ka proovilaused sellised suht tumedad. Kui ma aga neid peale salvestamist vaatasin, oli Xperia need laused hoopis positiivsemalt üles tähendanud ning ausalt - see muutis ka minu tuju paremaks.

Tõlkes kadunud: paha tuju ja halvad mõtted. Asemele saadud: mõnus meeleolu, mis kestab siiani.

Toon siia ka paar näidet, kuidas mu telefon otsustas ignoreerida mu negatiivset meeleolu ja pani märkmetesse kirja hoopis positiivsed mõtted :)

Minu lause: "Life seems so miserable"
Xperia arvamus asjast: "life seems so desirable"

Minu lause: "Fucking news - love sucks"
Xperia nägemus: "gnews love to all" loe: good news - love to all

Ekraanitõmmis eilsest vestlusest telefoniga.
Seega: kui tuju ikka väga madalseisus, siis tuleb võtta telefon, öelda sinna oma negatiivsed mõtted, ning elukogenud tehnoloogia näitab sulle kohe, milliseid mõtteid sa tegelikult mõtlema peaks, et ennast paremini tunda. Aitab hästi.

Kommentaare ei ole: