esmaspäev, 17. veebruar 2014

Veelkord lubadest, kümnenda nurga alt; Eagles - The Very Best Of (Remastered) (2001)

Väike paus kirjutamises selleks korraks läbi. Paus ise oli aga õigustatud - paari nädalaga sai kirjutatud rohkem kui kahel eelneval aastal, seega tuli natuke hinge tõmmata ja uusi mõtteid koguda.

Kirjutasin siin natuke aega tagasi kaks korda teemal, mida ma arvan sellest libedasõidust ehk lõppastmekoolitusest ja lisasin teises kirjes ka enda arvamuse, mis tulenes juba koolituse läbimise reaalsest kogemusest. Siiski tundub praegusel hetkel, et teema ei ole veel piisavalt ammendatud.

Nimelt mõned päevad peale tookordset koolitust, 11. veebruaril, viisin ARK Rakvere büroosse sisse nn paberid ja avalduse, et saaksin lõpuks oma load kätte. Kui kõik see aeganõudev protsess oli läbi saanud ja ma end juba äraminekule seadsin, kerkis pähe veel üks küsimus.

"Nüüd, kui mul on kõik vajalikud paberid siia sisse toodud ja need on teil oma süsteemi sisestatud, kas ma tohin siis juba autoga sõita?" küsisin ma viisakalt.

"Ei," vastas mulle ARK'i teenindaja. "Te ei tohi enne sõita, kui olete load siit kätte saanud. Aga kui teil on vaja varem sõita, siis võite saada ajutised load, mille eest tuleb tasuda 16 eurot riigilõivu."

"Selge, nägemist!"

Seda raha ma maksma ei hakanud, sest mingit olulist sõitu ma tollel hetkel lähema nädala jooksul ei näinud ning väikese pettumusega astusin büroost välja. Kuid hoolimata pettumusest jäi miski siiski hinge ja mõistust närima.

Eesti on ju teadupoolest suur ja edukas e-riik ning kas minu juhtimisõigust Eestis võib tõesti tõestada vaid mingi templiga, kuueteist eurone paberilipakas? Tundus natuke imelik - imelik ja liiga möödunud sajandi moodi.

Kui ma järgmisel päeval ARK'i paberivabasse internetikeskkonda sisse logisin ja enda andmeid kontrollisin, siis nägin enda juhtimisõiguse koha peal sõna TAASTUNUD. Ja ka seda, et load on trükkimisel. Nendele faktidele lisaks teadsin ka seda, et Eestis ei ole tegelikult eluliselt oluline, et sul see juhtimisõigust tõestav plastkaart kogu aeg kaasas on - reaalselt piisab ju ID-kaardist, et saaks sinu juhtimisõigust kontrollida. Sel hetkel tekkiski mõte reaalsuses kontrollida ARK'i teenindaja sõnu ja selle 16 eurose riigilõivu mõttekust.

Hakkasin teadlikult otsima politseipatrulle, et juurde astuda, oma ID-kaart esitada ning küsida, kas ma tohin sõita. Vabanduseks mõtlesin tuua blufi nagu oleks kaks ARK'i töötajat rääkinud erinevat juttu ning et ARK'i süsteem näitab minu juhtimisõiguse olemasolu.

Esimese hooga ma politseid muidugi ei leidnud, aga eks see ole ka loomulik - kui sa tahad politseipatrulli näha, siis neid ei ole, aga kui sa mitmetuhandepealises üliõpilasüritusel lahtist siidripurki hoiad, siis satud sa korraga kahe kõndiva patrulli hammaste vahele, sest avalikus kohas ei tohi alkoholi tarbida. Järjekordne näide Murphy seaduste kehtivustest.

Siiski paar päeva hiljem ma selle patrulli siiski leidsin (ei - ma ei jooksnud need päevad paaniliselt ringi, binokkel käes) ja esitasin omad küsimused. Ja kui mu ID-kaardi põhjal minu andmeid kontrolliti, siis selgus, et võinuksin täiesti vabalt nende juurde autoroolis istudes sõita.

Kojujõudes tegin uuesti ARK'i lehe lahti ja sealt kahjuks selgus, et mu juhiluba seisab juba laos. Kahjuks, sest tegelikult tahtsin ma tõestust selle aja kohta, kui load on veel trükkimisel. Siiski andis ARK'i süsteem mulle ka uue info: mu juhilubade ehk juhtimisõiguse algus oli 11. veebruar 2014.

Seega aeti mulle ARK'i büroos täielikku jama ja loodeti sellele jamale toetudes lisaks kätte saada 16 eurone sissemakse riigikassasse, mida mul tegelikult tarvis ei olnud. Kui mul sel hetkel, kui ma oma juhtimisõiguse kohta küsisin, olnuks tõesti vaja hädasti sõita, siis tõenäoliselt teinuks ma ka selle mõttetu makse täiesti mõttetu asja eest lihtsalt seepärast, et teenindaja, kes peaks olema õigesti informeeritud, ajas mulle täiesti mõttetut juttu.

Samas oli see hea õppetund: nüüd kontrollin lisaks eraäridele ka riigiametis seda, mida ma tegelikult enda makstud raha eest saan.
 
PS Hetkel lubadel järgi pole käinud, aga autoga sõidan. Ja 16 euro eest ostan endale mitmeks õhtuks õllet :)

Kommentaare ei ole: