reede, 12. detsember 2014

Võõrutusravile... (Lihtsalt tagantjärele üks poolikuks jäänud tekst)

Narkomaania üheks suuremaks probleemiks võib pidada seda, et tavaliselt narkomaanid ei tunnista oma sõltuvust. Enne sõltuvuse tunnistamist ei ole aga mõtet ka proovida sellest vabanemist. See on mõttetu.

Enamus mu tutvusringkonnast seda ei tea, aga olen olnud sõltuvuses juba pikemat aega. Mõned on seda kahtlustanud, aga otsestele küsimustele olen vastanud sellega, milles olen tugev: demagoogiaga. Ükski narkootikum ei ole ohutu, ükski sõltuvus - tunnistame seda siis endale või mitte - ei ole negatiivsete mõjudeta elukvaliteedile.

Ja ometi me tarvitame aineid, millest võib nii kergelt sõltuvusse jääda; nii kergelt anname ära asjadele, millest me enam suurte pingutusteta vabaneda ei suuda. Me teeme seda siiski, teades kõiki riske, pidades ennast ja oma iseloomu tugevamaks faktidest, mida on läbi erinevate aegade tõestatud nii teaduslikult kui ka reaalsete kogemuste läbi. Inimesed on loodud orjadeks, kui tsiteerida üht ulmesarja, orjadeks, kes ei oska endaga midagi peale hakata, kui anda neile täielik võim enda elu üle. Ikka satume olukorda, kus leiame olevat palju lihtsama lastes enda eest otsuseid teha kellelgi või - antud juhul - millelgi. Nii on lihtsam. Nii ei pea vastutama.

Ometi vastutame me just selle otsuse eest, millega laseme endal sattuda kellegi võimu alla või millestki sõltuvusse. Hoolimata näilisest erinevusest on tulem üks - see keegi või miski hakkab edaspidi korraldama, juhtima meie elu. Me arvame, et nii on lihtsam. Lihtsam, kui meie eest tehakse ära need kõige raskemad valikud.

See on kummaline, sest mulle endale ei kunagi meeldinud olla kellegi võimu all. Olen alati protesteerinud autoriteetide vastu. See on teinud mu elu raskemaks, ent vähemalt olen võtnud vastutuse oma tegude eest ja tagantjärele ei pea ma süüdistama kedagi teist kõikides oma raskustes. Enese süüdistamine on pikemas perspektiivis lihtsam kui alatine süükoormate veeretamine teiste inimeste õlule. Jah - ma tean oma vigu, aga need on minu vead. Need on mulle kallid, sest olen nende eest maksnud - oma elu ja oma ajaga.

Kommentaare ei ole: